نوشته شده توسط : منتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

دو تصویر از نوجوان تونسی در حوالی سال‌های 1904 تا 1906 توسط

Lehnert گرفته شده و در آلبوم عکس‌های مربوط به دو عکاس (Lehnert و Landrock) درسال‌های گذشتهچاپ شد.
منابع اصلی عکس:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:760_-_Jeune_arabe.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Franz_Lehnert

 

 


این عکس‌ها با عناوینی همچون «احمد»، «جوان عرب»، «پسر بچه‌ی تونسی»، «عربی با یک گل» و «محمد» در جلد کتاب، کارت پستال و . . .  چاپ شده و در موزه‌ها و مجموعه‌های مختلف وجود دارند، از جمله:

  • دعوتنامه نمایشگاه «عکاسی اُرینتالیستی لنرت و لندراک»، گالری بونو دُ ژور، ۲۶ می تا سوم جولای ۲۰۰۴.
  • لنرت و لندراک، «محمد»، کارت پستال شماره ی ۱۰۶، ۱۴ در ۸,۹ سانتی متر، پست شده در سال ۱۹۲۱، مجموعه ی سنتلیورز
  • جلد کتاب عکاسی اُرینتالیستی لنرت و لندراک،۱۹۰۵-۱۹۳۰»، بونو دُ ژور، ۲۰۰۴
  • لنرت و لندراک، پرتره ی مرد جوان، چاپ از نگاتیو اصل، ۲۲ در ۱۶ سانتی متر، عکاسی شده در حوالی سال های ۱۹۰۵ تا ۱۹۰۶، مجموعه ی موزه ی الیزه، لوزان
  • لنرت و لندراک، «جوان عرب»، کارت پستال شماره ی ۵۹۰، ۱۳,۸ در ۸,۹ سانتی متر، چاپ شده پیش از ۱۹۲۱، مجموعه ی سنتلیورز
  • مجله‌ی «نشنال جئوگرافیک» در ژانویه‌ی سال ۱۹۱۴ در مقاله‌ای با عنوان «اینجا و آنجا در شمال آفریقا» این تصویر با عنوان «عربی با یک گل» را چاپ کرد.

اما چندین سال است که ما تصویر زیر را با عنوان تصویری از حضرت محمد (ص) می‌شناسیم. چرا که در زیر تصویر نوشته شده: «شمایل مبارک حضرت در سن هجده سالگی موقعی که از مکه بشام با معیت عم اکرم خودشان بقصد تجارت عزیمت میفرمودند بقلم راهب نصرانی برداشته شده و اصل آن فعلا در موزه روم موجود است».

 

حال چه کسی این پوستر را خلق کرده و با نام تصویر پیامبر اسلام (ص) رواج داد؟ دشمنان آگاه یا دوستان ناآگاه!؟

صرف نظر از نظر مراجع معظم تقلید در رد رسم شمایل برای معصومین و اهل بیت (علیهم السلام) و  این که عده‌ای از کارشناسان نقاشی با توجه به سبک نقاشی آن دوران، نسبت دادن این تصویر را به چنان زمانی رد می‌کنند و عده‌ای هم بر جعلی بودن این تصویر و مکان نگهداری آن تمرکز کرده و می‌گویند: اصلاً موزه‌ی روم کجاست!؟ ولی دو محقق به نام‌های

PierreeCentlivre & MichelineCentlivres-Demont در سال ۲۰۰۶ در مقاله‌ای با عنوان «تاریخچه‌ی یک تصویر؛ توصیفات شیعه از محمد» استدلال‌های خاص خود را ارائه و تلاش کردندتا نشان دهند اصل این تصویر از کجا آمده است؟

نمیدانم چرا عنوان مقاله این ظن را در من بیشتر می‌کند که این هم یک نقشه برای سرکوب عقاید شیعیان و . . . است و شاید از ابتدا سناریویی بوده برای تضعیف شیعه و حال به بار نشسته. و شاید ما هم ناغافل در رواج آن نقش داشته‌ایم!

 خلاصه ‌ای از مقاله:

شیعیان ایران سابقه‌ی دیرینه‌ای در به تصویر کشیدن اعضای خاندان [حضرت]محمد و خود ایشان دارند. از اواخر دهه‌ی نود، پوسترهای پرفروشی منقش به تصویر [حضرت]محمد در ایران چاپ شده است که در آنها او به صورت جوانی خوش‌چهره تصویر گردیده و اغلب در زیر آنها نوشته شده محمد رسول الله.

نویسنده‌ی مقاله اما در سال ۲۰۰۴، در حین بازدید از یک نمایشگاه عکس مختص به دو عکاس Lehnert و Landrock، تصادفاً موفق به کشف ریشه‌ی این پوستر ایرانی شد و آن عکسی بود که Lehnert بین سالهای ۱۹۰۴ و ۱۹۰۶ در تونس گرفته بود و سپس در اوایل دهه‌ی بیست به صورت کارت پستال چاپ و توزیع شده بود. عکس‌های لنرات و لندراک نه تنها بیابان، تپه‌های شن روان، بازارها و مناطق محلی تونس را نشان می‌داد، بلکه شامل تصاویری از پسران و دختران نابالغ جوان بود که سنی بین کودکی و نوجوانی و چهره‌ای بین زن و مرد داشتند. این تصاویر معمولاً مطابق سلیقه‌ی مشتریان اروپایی تهیه شده بود که تصویری وسوسه انگیز و وهم آمیز از شرق داشتند. پوستر عکس‌های این دو بعدها بسیار در اروپا پرفروش شد. می‌توانید مجموعه‌ی آلبوم آنها را در سایت تخصصی شرکت لنرات و لندراک (L&L) ببینید. در این آلبوم، عکس فوق در مجموعه‌ی تونس و الجزایر قابل مشاهده است.

هیچ شکی نیست که عکس فوق به عنوان مدل پوسترهای ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است. به علاوه در عنوان این عکس نام این نوجوان احمد ذکر شده، که این خود به تنهایی می‌تواند نشان دهد که چرا تصویرگران ایرانی آن‌را به عنوان مدلی از [حضرت]محمد انتخاب نموده‌اند. بدین ترتیب، این عکاس ناخواسته در قلب یک اسطوره قرار گرفته است.

قبل از جنگ جهانی اول، تصویر احمد در مجله‌ی نشنال جئوگرافیک (National Geographic) در ژانویه‌ی سال ۱۹۱۴ و تحت مقاله‌ای با عنوان اینجا و آنجا در شمال آفریقا چاپ شد که زیر آن نوشته شده بود «عربی با یک گل». در دهه‌ی بیست، کارت پستال‌های تونسی L&L بین سربازان فرانسوی در شمال آفریقا بسیار محبوب بود. در دهه‌های هشتاد و نود، کتب متعددی شامل عکس این نوجوان چاپ شد، ولی اغلب آنها عنوانی غیر از [حضرت]محمد به عکس داده‌اند.

در نسخ ایرانی فعلی، اصلاحاتی روی تصویر انجام شده و از فریبندگی چهره‌‌ی نوجوان چیزهایی نگه داشته شده، ولی از زیبایی جذاب آن کاسته شده است. شانه‌ی سمت چپ اندکی با پارچه پوشانده شده و دهان و چشم‌ها اندکی اصلاح شده است. به طور کلی می‌توان گفت که هنرمندان ایرانی سعی کرده‌‌اند جنبه‌های زیبا پسندانه‌ی تصویر Lehnert را کاهش دهند و تصویر را از حالت جذاب خارج نموده، به آن زیبایی مقدسی ببخشند.»

http://gomaneh.comHYPERLINK "http://gomaneh.com/"/

http://shahrefarang.com/





:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 16 دی 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: